Welke stem past bij jouw business? (Hint: het is niet je eigen stem.)

Eén van mijn vaste voice-over cliënten is Mailplus.

Mailplus levert e-mail marketing software. Per definitie een gortdroog product. Maar omdat het een jong bedrijf is, ze professioneel en informeel zijn, is het een leuk bedrijf om mee samen te werken. En dat doe ik al sinds 2011.

Een stem moet kleuren bij jouw business

In 2011 bezocht ik een vakbeurs voor online marketing en ontmoette de directeur van Mailplus.

Ik vertelde hem dat ik onder de indruk was van hun software (beetje strelen mag als je iets van een ander wil), maar verbaasd was dat de stem in hun webvideo’s niet klonk als het bedrijf zelf, jong en leuk (zoals ik!).

De stem klonk zakelijk, autoritair, oud. Geen slechte voice-over, maar in mijn ogen het tegenovergestelde van waar Mailplus voor staat.

Ik vroeg aan hem waarom ze juist voor deze stem hadden gekozen.

“Die liep hier al rond.”

Dit antwoord krijg je vaker.

En dit is wat zich afspeelt achter de schermen:

  1. Zodra de productie van een webvideo klaar is, wordt met teksten gewapperd
  2. Joop op de financiën hoort al jaren ‘dat ie zo’n mooie stem heeft’
  3. Joop kruipt achter een laptop en spreekt via de ingebouwde microfoon de teksten in
  4. Wat doet ie het goed, roepen zijn collega’s
  5. Joop straalt
  6. De webvideo is verknald
  7. Potentiele klanten denken onbewust, wa’s da voor ‘n hobbybedrijf
  8. Minder klanten
  9. Minder werk voor Joop
  10. Joop wordt ontslagen, maar zal altijd worden herinnerd als De Stem.

Zonde. En onnodig.

Beluister demo’s en kies dan een stem

Een stem moet perfect passen bij jouw bedrijf, zoals een lotusvoetje in een lotusschoentje.

Een stem moet perfect matchen bij de doelgroep van jouw business.

Hij moet klinken als een stoere puber als je condooms verkoopt. Als een bebaarde en bebrilde hipster als je hypotheken in Amsterdam verkoopt. En als een succesvolle zakenman als je een BMW’s verkoopt.

Zo kies je de juiste stem voor jouw business:

  • Beluister minimaal 10 stemdemo’s van mannelijke en 10 van vrouwelijke voice-over’s (als al duidelijk is dat je een mannelijke of vrouwelijk stem (moet) gebruiken, kun je de andere vergeten).
  • Kies er van ieder 3 en laat hen een korte proefteskt inspreken (de meeste voice-over’s bieden deze service kosteloos aan).
  • Beluister de op maat gemaakte demo’s aandachtig, noteer waarom je een stem wel of niet goed vindt. Matcht een vrouw beter dan een man, en waarom? Schrijf je gedachten op. Bepaal ook hoe het contact verliep. Was de stem snel met leveren? Aardig of kortaf? Hoe reageerde de stem op feedback van jou? Is hij/zij goed te regisseren? Bedenk dat zodra je een stem kiest, je waarschijnlijk lang met deze persoon zult samenwerken – en dan kun je maar beter niet met een kl##tz#k zitten opgescheept.
  • Kies de stem die het beste kleurt bij jouw business.
  • Bespreek met de voice-over de voorwaarden (met de meeste kun je onderhandelen over de prijs en levertijd).

Ik wens je veel succes en plezier tijdens de stemmenjacht.

En denk je dat mijn stem goed bij jouw business past? Vraag dan een vrijblijvende offerte aan of laat mij kosteloos een stukje tekst inspreken. Je weet nu hoe het werkt!